Posledný nerozostavaný úsek diaľnice D1 Turany – Hubová dostal výnimku na posúdenie vplyvu na životné prostredie.
Motoristi sa uplynulý týždeň dozvedeli pozitívnu správu, ktorá sa týka prepojenia východu republiky so západom diaľnicou D1. Okresný úrad (OÚ) v Žiline vydal na žiadosť Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) rozhodnutie o výnimke z environmentálnych cieľov na úseku Turany – Hubová.
Spokojný je aj minister dopravy Jozef Ráž. „Dostali sme výnimku z vodnej EIA, čo nás približuje k dostavbe D1 v úseku Turany – Hubová. Chcel by som rozptýliť obavy miestnych obyvateľov, ktoré smerujú k možnej strate podzemných vôd a vplyvu na ich zásoby pitnej vody. Technológie, ktoré sú dnes vieme naprojektovať a následne pri výstavbe použiť, zabránia strate vody,“ vysvetlil minister.
S rozhodnutím okresného úradu a názorom ministra nesúhlasia niektorí obyvatelia Turca, podľa nich tunel ohrozí zásoby podzemnej a pitnej vody. Preto sa zástupcovia samospráv proti výnimke odvolali.
„Myslíme si, že stavba tunela je v priamom rozpore s ustanoveniami zákona o chránených vodohospodárskych oblastiach. A tento zákon nepozná žiadnu výnimku, ktorá by umožňovala takéto stavby riešiť,“ povedal pre TASR starosta Krpelian Martin Schestág. Spolu s ďalšími obyvateľmi Turca požadujú návrat k pôvodnému variantu diaľnice bez tunela Korbeľka.
Jozef Ráž upozornil, že ministerstvo sa veľmi intenzívne zaoberalo otázkami, či sa možno vrátiť k diskusii o údolnom variante. „Ak by sme sa čo len filozoficky vrátili k údolnému variantu, znamenalo by to predĺženie prípravných procesov k tejto výstavbe o ďalších päť rokov,“ informoval Jozef Ráž.
Plánovaný úsek D1 Turany – Hubová v dĺžke 13,5 kilometra je posledným nerozostavaným úsekom budúcej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami, ktorý chýba pre skompletizovanie celého hlavného dopravného a urbanistického koridoru v osi Bratislava – Trnava – Prešov – Košice. Jeho súčasťou majú byť tunely Havran 5868 m a Korbeľka 2820 m. Termín začiatku výstavby nie je známy.
© 2025 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia