Obraz namiesto obrazovky: Rozhovor s Andreou Dobošovou o vplyve technológií na najmenších

Obraz namiesto obrazovky: Rozhovor s Andreou Dobošovou o vplyve technológií na najmenších

Stanislava Bruk LuckáAktuality12.9.2024

Materské centrum Nevedko je miestom, kde rodičia s malými deťmi môžu nájsť nielen podporu, ale aj inspiráciu na zmysluplne trávenie času mimo digitálneho sveta. O projekte „Obraz verzus obrazovka“ a o vplyve digitálnych technológií na deti sme sa rozprávali s Andreou Dobošovou, ktorá v Nevedku pôsobí ako štatutárka, lektorka a zároveň je aj matkou dvoch detí.

Pohybujete sa v prostredí najmenších detí už niekoľko rokov. Aké sú vaše skúsenosti?

Áno, v tomto prostredí som už dlhší čas a veľmi citlivo vnímam potreby detí, ale aj rodičov, ktorí k nám prichádzajú. Materské centrum je miestom, kde rodičia môžu tráviť čas so svojimi deťmi mimo každodennej rutiny a zároveň sa niečo naučiť. Sama mám deti, takže rozumiem rôznym vývojovým fázam, ktorými prechádzajú. Okrem práce v centre mám aj pedagogické skúsenosti zo školského prostredia, takže viem, aké dôležité je podporovať deti už od najútlejšieho veku.

Jednou z tém, ktorým sa venujete, je vplyv digitálnych technológií na deti. Čo vás k tomu viedlo?

Sledovala som, ako technológie, najmä obrazovky, ovplyvňujú deti v mojom okolí, vrátane mojich vlastných. Vnímam to aj z medzinárodných štúdií a výskumov, ktoré ukazujú, že používanie technológií môže výrazne ovplyvniť schopnosť detí sústrediť sa, disciplinovane pracovať a riešiť problémy. Čo ma však najviac znepokojuje, je tendencia rodičov siahnuť po technológiách vždy, keď sa situácia stáva nepohodlnou. Dieťa sa rozplače, je nespokojné, a namiesto toho, aby sme hľadali iné spôsoby, ako ho upokojiť, mu často podáme telefón alebo tablet. To môže mať dlhodobé negatívne následky.

Priblížte nám viac sériu podujatí „Obraz verzus obrazovka“. O čo v tomto projekte ide?

Projekt vznikol z potreby pomôcť rodičom pochopiť, že technológie by mali byť našimi sluhmi, nie pánmi. Je jasné, že obrazovky úplne z našich životov nezmiznú, ale je dôležité, aby sme ich používali rozumne a v primeranom množstve. V rámci projektu organizujeme workshopy, kde sa s deťmi venujeme tvorivým aktivitám, inšpirovaným rôznymi témami z medzinárodného kalendára.

Ako prebieha takýto workshop?

Každý workshop má svoju tému, často sa inšpirujem medzinárodnými dňami, ako je napríklad Deň Slnka alebo Medzinárodný deň sŕdc. Aktivity sú navrhnuté tak, aby sa ich mohli zúčastniť deti rôzneho veku. Začíname vždy zoznamovacím kruhom a čítaním literatúry, ktorá súvisí s danou témou. Potom sa deti zapájajú do tvorivých aktivít – vyrábame, kreslíme, tvoríme. Počas tvorby sa deti môžu venovať aj individuálnym činnostiam pri Montessori stolíkoch, kde si vyberajú aktivity podľa svojich záujmov.

Zmienili ste, že Montessori princípy sú súčasťou vašich workshopov. Prečo je podľa vás tento prístup pre deti prospešný?

Montessori prístup podporuje samostatnosť dieťaťa a jeho prirodzenú zvedavosť. V našich workshopoch deti pracujú na aktivitách, ktoré si samy vyberú. Máme rôzne aktivity – od technických zručností, ako je presýpanie a triedenie, až po kreatívnejšie činnosti. Dieťa si vezme tácku s pripravenou aktivitou, pracuje na nej a potom ju uloží späť, aby bola pripravená pre ďalšie dieťa. Tento prístup rozvíja ich koncentráciu, motoriku a zmysel pre poriadok.

Ako reagujú rodičia na vaše aktivity? Stretli ste sa s tým, že by zmenili svoj prístup k technológiám po návšteve tohto podujatia?

Áno, rodičia často prichádzajú a hovoria, že si uvedomili, koľko času ich deti trávia pred obrazovkami a že by to mali obmedziť. Pamätám si mamičku z Brna, ktorá bola prekvapená, že na Slovensku na takéto podujatia nie je taký dopyt ako v Čechách, kde sú podobné aktivity vypredané mesiace dopredu. Veľmi ma teší, keď rodičia prichádzajú s pozitívnymi ohlasmi a vidím, že naša práca má zmysel.

Okrem workshopov pre deti plánujete aj prednášky pre rodičov. O čom budú?

Od septembra začíname s cyklom prednášok pre rodičov, kde sa budeme venovať rôznym témam súvisiacim s výchovou a vývojom detí. Napríklad, Peťo Konečný, filmový kritik, bude prednášať o vplyve americkej filmovej produkcie na koncentráciu detí. Ukáže, ako sa zmenili filmy – kedysi boli pomalé, tiché, vyžadovali sústredenie, dnes sú však plné rýchlych strihov, ktoré deti vedú k nepokoju a neschopnosti udržať pozornosť. Okrem toho budú prednášky aj od odborníkov z oblasti psychoterapie či pediatrie, ktorí budú hovoriť o vývoji detského mozgu a ďalších dôležitých témach.

Získali ste aj grant z Fondu na podporu umenia. Ako vám tento grant pomohol?

Grant nám veľmi pomohol, pretože vďaka nemu môžeme pokračovať v projekte a zároveň zabezpečiť lektorské činnosti a potrebný materiál na tvorivé dielne. Je to veľká podpora, ktorá nám umožňuje zamerať sa nielen na dobrovoľnícke aktivity, ale aj na rozvoj našich programov.

Čo by ste na záver odkázali rodičom, ktorí zvažujú účasť?

Nebojte sa prísť aj s najmenšími bábätkami, u nás vítame deti všetkých vekových kategórií. Aj keď vaše dieťa ešte len začína objavovať svet, môže sa zapojiť, vnímať atmosféru a postupne sa učiť novým veciam. Pre staršie deti sú naše dielne výbornou príležitosťou, ako si rozvíjať zručnosti a kreativitu. Navyše, aj rodičia sa môžu dozvedieť množstvo užitočných informácií. Teším sa na všetkých, ktorí sa rozhodnú pridať!

Materské centrum Nevedko ponúka nielen priestor na tvorivé a edukačné aktivity pre deti, ale aj dôležitý priestor pre rodičov na zamyslenie sa nad tým, akú úlohu v našich životoch zohrávajú technológie. V dnešnej dobe je viac ako kedykoľvek predtým dôležité nájsť rovnováhu medzi obrazovkami a skutočným svetom.

Ďalšie podujatie sa uskutoční už v piatok 20. septembra. Témou budú Dni európskeho kultúrneho dedičstva. Nahlásiť svoju účasť môžete na tel. čísle 0944 049 192.

© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia