V súčasnosti vykonávajú práce na celom úseku trasy realizovanej D1. Pozrite sa, ako výstavba diaľnicenapreduje.
Takmer 14 miliónov eur odklepla v októbri ešte dosluhujúca vláda na dofinancovanie diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Prostriedky použije z nevyužitých prostriedkov ministerstva dopravy za minulý a predminulý rok.
V súčasnosti robotníci pracujú vo všetkých úsekoch, rovnako aj v severnej a južnej tunelovej rúre. Ako pre portál Žijem v Ružomberku potvrdila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková, v tuneli sa armujú bloky sekundárneho ostenia v predstihu pred betonážou, realizuje sa hydroizolácia ostenia a pokračujú práce na odvodnení. „Zároveň prebieha realizácia sekundárneho ostenia tunela v prepojkách a ukladajú sa vrstvy vozovky. Prebiehajú aj práce na realizácii stabilitných opatrení - vŕtanie a injektáž lanových kotiev, odvodňovacie vrty, betonáž nosnej konštrukcie, pilóty, terénne úpravy, kotevné prahy a odvodňovacie vrty,“ povedala.
Zároveň sa robia dokončovacie práce na oporných i zárubných múroch. V Likavke pracujú na kruhových objazdoch a robia aj násyp zemného telesa pod konštrukčné vrstvy vozovky. Na stavbe pracuje približne 480 robotníkov denne, vrátane tunela Čebrať.
„Na hlavnej trase ide o násyp zo štrkodrvy, úpravu svahov, realizáciu konštrukčných a živičných vrstiev vozovky, drvenie výrubu z tunela, násyp z drveného materiálu, realizáciu žľabova protihlukových stien. Pripravuje sa pokládka obrusných vrstiev na mostných objektoch. Realizujú sa práce na mostnom príslušenstve, osadení zábradlia, zvodidiel, osádzajú sa mostné závery. Živičné práce sa uskutočňujú v trase D1 a na konci úseku diaľnice,“ doplnila.
Prevažnú väčšinu živičných vrstiev pritom robia v mieste napojenia diaľnice na cestu I/18 v Hubovej, Likavke a Ivachnovej. Pri stavbe diaľnice zároveň pracujú aj s úsekmi, pri ktorých hrozí zosuv pôdy. Vykonávajú preto práce, ktoré majú zabezpečiť stabilizáciu svahov. Pri obci Lisková preto vzniká estakáda a pri Ivachnovej galéria. Realizujú sa pilóty, terénne úpravy, kotevné prahy a odvodňovacie vrty.
Liptovská časť diaľnice D1, ktorá meria takmer 15 kilometrov, vytvorí obchvat mesta Ružomberok. V porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy má ušetriť diaľnica vodičom až 16 minút. História výstavby samotnej diaľnice D1 sa datuje do roku 1972. S výstavbou v úseku Hubová Ivachnová začali v roku 2014, pričom počas výstavby došlo k viacerým komplikáciám, kvôli ktorým museli výstavbu prerušiť.
Foto: Liptovská stavebná spoločnosť, facebook
© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia