Posledný diaľničný úsek sa zatiaľ nezačne stavať

Posledný diaľničný úsek sa zatiaľ nezačne stavať

RedakciaAktuality14.3.2024

Približne miliardu eur by mohla stáť výstavba posledného úseku diaľnice D1 Turany - Hubová. Financovaná by bola zo štátneho rozpočtu, ale existuje aj nádej, že by časť financií preplatila Európska komisia. Mohlo by to vyplynúť z jej zámeru lepšieho prepojenia smerom na Ukrajinu. Uviedol to 14. marca  v Hubovej minister dopravy Jozef Ráž, ktorý sa tam stretol so starostami z regiónov Liptova a Turca.

Podľa ministra J. Ráža  zatiaľ jediným možným variantom prepojenia obcí Turany – Hubová je výstavba tunela. Nerátajú s povrchovým vedením diaľnice, lebo túto možnosť zamietli v súvislosti existenciou chránených území.

Tunelový variant

„So starostami sme rokovali o ďalšej verzii prípravy posledného úseku diaľnice D1 medzi obcami Turany a Hubová smerom do Košíc. Treba povedať, že medzi starostami jednotlivých obcí nepanuje zhoda, že ktorý variant pre danú obec sa javí ako najlepší. Väčšina obcí podporuje tunelový variant, ktorý máme najlepšie rozpracovaný. Zatiaľ dve obce sú proti tomuto riešeniu. Prevažuje u nich obava z ohrozenia podzemných vôd. Ich oči sa stále upierajú k povrchovému variantu,“ konštatoval minister. Podľa neho tunelový variant je jedna možná alternatíva. Šéf rezortu dopravy ďalej uviedol: „Veľmi sme sa venovali tomu, aby sme sa pozreli smerom do minulosti, dali sme si spraviť analýzu všetkých variant posledného úseku diaľnice D1. Dokopy je ich asi 20, ktoré sa nakreslili. Sú rôzne obchádzky, sú rôzne varianty samotných tunelov. Pri každom z nich sa museli zohľadňovať normy, ktoré sú pri stavbe diaľnic.“

Ďalej minister spresnil, že dve z obcí, ktorými prechádza diaľničný úsek využili zákonnú možnosť a podali odvolanie proti rozhodnutiu Okresného úradu v Žiline. Momentálne je na ťahu ministerstvo životného prostredia, ktoré bude rozhodovať v druhostupňovom konaní a posudzovať ich odvolanie. Bude zisťovať, že či okresný úrad pri svojom rozhodovaní nepochybil. Môžeme apelovať na to, aby všetky tie obce ťahali za jeden povraz a jedným smerom, aby zlepšili kvalitu života pre svojich občanov. Niektorých sa dotýka viacej, niektorých menej. Podotkol J. Ráž

Môže sa zhoršiť kvalita vody

Tunelový variant odmietajú dve obce, Krpeľany a Ratkovo. Obávajú sa, že stavba znehodnotí kvalitu pozemných vôd, prípadne sa zníži výdatnosť prameňov. Obce podali aj odvolanie voči výnimke z vodnej EIA posudzovanie vplyvov na životné prostredie. ktorú udelil Okresný úrad v Žiline.

Starosta Ratkova Rastislav Frkáň nesúhlasí s tým, že pre stavbu bola udelená výnimka pre posudzovanie vplyvu na kvalitu vody. Nazdáva sa, že sa môže zhoršiť, keď bude obtekať okolo betónového tunela. Takisto môže sa znížiť výdatnosť prameňov.

Starosta  obce Hubová Stanislav Nechaj by privítal, keby sa stavebné práce začali v krátkom čase. Prehustená doprava na hlavnom cestnom ťahu z Ružomberka do Martina komplikuje život ich občanom. Neraz musia čakať päť aj viacej minút aby sa autom mohli dostať na hlavnú cestu.

Fotogaléria

Text a foto: Tibor Šuľa

© 2024 Žijem v Ružomberku Ochrana súkromia